Mūsdienu tehnoloģijām un inovācijām attīstoties arvien straujāk, arī transporta nozare ir kļuvusi ārkārtīgi plaša. Mēs varam runāt gan par mašīnbūvi – kā radās inovatīvie transportlīdzekļi, kurus mūsdienās izmantojam, gan par transporta plānošanu. Par to, kādas zināšanas ir nepieciešamas transporta būvē, un kā vairāku gadu garumā šī nozare ir attīstījusies, stāsta Transporta un sakaru institūta prorektors akadēmiskajā un zinātniskajā darbā profesors, Dr. sc. ing. Mihails Savrasovs.
Zināšanas – panākumu pamats
Radot jebkuru transporta līdzekli, neatkarīgi no tā, vai tā ir automašīna, lidmašīna vai kosmosa kuģis, speciālistam ir jābūt ar ļoti plašām zināšanām matemātikā, fizikā un arī ķīmijā. Lai arī nereti var šķist, ka transporta būvē ķīmijas zināšanas nav nepieciešamas, tā nav. Mūsdienās ļoti strauji attīstās kompozītmateriāli, kuri tiek pielietoti transporta būvē. Tiem ir ļoti nozīmīga loma, lai mēs spētu uzbūvēt kaut ko jaunu un inovatīvu, tādēļ ķīmija ir ārkārtīgi svarīga. Vēl nepieciešamas ir valodu zināšanas – vismaz angļu vai vācu, jo globalizācijas dēļ, runājot tikai vienā valodā, mēs nevaram strādāt un attīstīt šādas jomas. Latvijā ir milzīgs pieprasījums pēc inženierzinātņu speciālistiem, un augstskolās ir iespējams atrast šādas studiju programmas, kas orientētas arī uz mašīnbūvi, – kā konstruēt transportlīdzekļus, kā veidot to dizainu.
Kopumā inženieris ir unikāla persona, kas izmanto zināšanas, lai radītu inovatīvus produktus gandrīz jebkurā jomā un risinātu dažādas sarežģītības problēmas. Īpaši jūtams tas ir kļuvis pēdējā laikā, kad ir izstrādātas daudzas lietas, pie kurām jau esam pieraduši – autonomas automašīnas, jauni transportlīdzekļu veidi, jaunas pieejas loģistikas organizēšanā. Jāpatur prātā, ka tādas tehnoloģijas nav iespējams attīstīt bez zināšanām eksaktajos priekšmetos.
No transporta pirmsākumiem līdz jaunākajām inovācijām
Runājot par vēsturi un pirmajiem transporta līdzekļiem, visiespaidīgākais izgudrojums ir divritenis, jo tas bija sākuma punkts brīdim, kad cilvēks sāka runāt par transportēšanu un braukšanu. Taču, pārejot pie jaunākiem laikiem, kosmosa kuģis ir fantastiska lieta. Tehnoloģijas, kuras ir pielietotas tā uzbūvēšanai un palaišanai, ir fenomenālas. Piemēram, Īlona Maska uzņēmums “SpaceX” piedāvāja pavisam jaunu, inovatīvu koncepciju kosmosa kuģiem – izveidoja raķeti, kuras daļu varam atgriezt atpakaļ, tādējādi ietaupot līdzekļus. Kā trešo var minēt autonomās automašīnas, kurās ir apvienots ļoti liels tehnoloģiju spektrs – gan mākslīgais intelekts, gan kompozītmateriāli, gan jaunas ražošanas tehnoloģijas, kuras balstās uz industrijas 4.0 koncepciju.
Transporta līdzekļu straujā attīstība – mākslīgais intelekts arī automašīnās
Pēdējo gadu laikā transporta būve attīstās tiešām ļoti strauji. Mūsdienās redzam, kā mākslīgais intelekts tiek pielietots, piemēram, Tesla automašīnās. Vai arī elektriskie skrejriteņi, kas pēdējo divu gadu laikā ir guvuši īpaši lielu popularitāti, – principā arī tas ir jauns transporta veids.
Runājot par pēdējiem desmit gadiem, varam pievērst uzmanību aviācijai un lidmašīnām. Šī ir joma, kas ir ļoti strikti regulēta, un uz pārējo transporta veidu fona tajā inovācijas integrējas ļoti lēni. Taču pirms trim gadiem Airbus īstenoja veiksmīgu eksperimentu ar autonomu lidmašīnu. Te svarīgi ņemt vērā, ka runa ir nevis par autopilotu, jo autopilots kā tehnoloģija jau ir realizēts un plaši pielietots, bet gan par lidmašīnu, kurai nav nepieciešams pilots. Tāpat arī mūsdienās transporta nozarē aktuāls ir ekoloģijas jautājums, ko Eiropas Savienība jau realizē. Latvijā tas varbūt nenotiek tik ātri, tomēr arī pie mums ir redzams, ka arvien vairāk parādās elektriskās automašīnas, elektriskie skrejriteņi un citi unikāli, dažreiz netradicionāli, transportlīdzekļi.
Ja paskatāmies uz transportu pēc desmit gadiem, mēs varam iet divos virzienos. Pirmkārt, kas pavisam aizraujošs – kosmosa tūrisms. Otrkārt – pilnīgi autonomas automašīnas. Autonomi taksometri būs pirmais solis nākotnē, kas, diemžēl, daudzus cilvēkus, iespējams, atstās bez darba. Šādas tehnoloģijas ietekmēs arī kravu transportēšanu un piegādi, jo darbosies gan autonomas kravu automašīnas, gan droni, gan piegādes roboti. Tāpat arī transporta nozarē jau tagad var redzēt pārmaiņas transporta izmantošanā. Piemēram, CarSharing jeb auto koplietošana, kad katram cilvēkam vai ģimenei nav nepieciešams savs privātais transports, jo šos auto var izmantot jebkurš, kuram ir braukšanas atļauja. Arī Latvijā jau pastāv vairāki uzņēmumi, kas ikvienam piedāvā īrēt auto, izmantojot aplikāciju vai kādu citu komunikācijas veidu.
https://steamup.lv/no-ritena-lidz-autonomai-lidmasinai-ka-laika-gaita-izmainijies-transports/