robots

Kā izaudzināt nākamo Marku Cukerbergu?

Augstākās izglītības iegūšana ir vēlmju, mērķu un motivācijas jautājums. Kāda tā attiecībā uz tehniskajām specialitātēm ir Latvijā patlaban? Par to mūsu saruna ar diviem Transporta un sakaru institūta (TSI) profesoriem:

– TSI valdes priekšsēdētāju, profesori Irinu Jackivu

– TSI prorektoru akadēmiskajā un zinātniskajā darbā, profesoru Mihailu Savrasovu

– Kuras tehniskās profesijas mūsdienās ir vispieprasītākās?

Irina Jackiva: – Protams, topā ir programmētāji (viņu joprojām ir par maz), sistēmu ieviešanas projektu vadītāji utt. Tomēr, gribot negribot, mūsdienu izglītībā priekšplānā izvirzās universālas prasmes: spēja mācīties, strādāt ar informāciju un ātri apgūt jaunas tehnoloģijas, plus spēja kritiski domāt, strādāt komandā un radoši risināt problēmas.

Irina Jackiv
Profesore Irina Jackiva, TSI valdes priekšsēdētāja

Mūsu uzdevums ir dot katram studentam noteiktas fundamentālas zināšanas, iemaņas un, kas ne mazāk svarīgi, prasmi viegli pielāgoties, parādoties nākotnē jaunām tehnoloģijām, jaunām tendencēm un koncepcijām. Mūsdienās nepietiek mācīt profesiju šī vārda agrākajā izpratnē… Pašlaik, kad pasaule strauji attīstās, cilvēkam ar bakalaura, vēl jo vairāk ar maģistra grādu jābūt vērstam uz nepārtrauktu profesionālo izaugsmi. Tas ir ļoti svarīgi, un mēs savus studentus tam sagatavojam.

TSI pasniedzēji audzēkņos attīsta visas nepieciešamās prasmes atbilstoši izvēlētajai darbības jomai, tajā skaitā profesionālās zināšanas izvēlētajā specialitātē. Tāpēc mūsu absolventi darba tirgū ienāk sagatavoti un ir pieprasīti. Protams, viņi apgūst arī profesionālās kompetences un, sākot jau no 2. kursa, var sākt labi pelnīt (tostarp arī savām mācībām).

TSI piedāvā studentiem īpaši aktuālas un nepārprotami perspektīvas programmas, starp kurām spilgti izceļas maģistra programmas. Šajā sarakstā ir iekļauta datorzinātne, elektronika, aviācijas menedžments, uzņēmējdarbība un tās vadība, transports un loģistika, informācijas sistēmu vadība…

Mihails Savrasovs: – Turklāt, pirms vairākiem gadiem TSI atklāja studentu uzņemšanu dubultā diploma datorzinātņu bakalaura grāda programmā “Datorzinātnes”, ko apstiprinājusi Rietumanglijas Universitāte (UWE Bristol). Mūsu studenti, kuri mācās šajā programmā, četros gados saņem divus (!) starptautiski atzītus diplomus – no TSI un no UWE Bristol. Piebildīšu, ka piedāvātajā specializācijā īpaša uzmanība ir pievērsta mākslīgajam intelektam (tā ir viena no datorzinātņu jomām, kura attīstās visstraujāk) – tā izmantošanas izpētei, kas ir svarīgi visiem IT tehnoloģiju jomā strādājošajiem speciālistiem.

– “Dodiet man atbalsta punktu, un es apgriezīšu pasauli, ” tā teicis Arhimēds. Vai šādi TSI pieiet izglītības jautājumam?

Mihails Savrasovs: – Noteiktas zināšanas un prasmes, ko mēs sniedzam saviem studentiem, ir atbalsta punkts, lai darbotos lielajā biznesā, Arhimēdam ir taisnība. Zinātne tagad virzās uz priekšu tik strauji, tehnoloģijas mainās tik spēji, ka tu visu laiku nevilšus par soli atpaliec. Galvenais ir saprast, ka šīs attīstības kāpnes, pa kurām nāksies iet un iet, ir mūžīgas.

– Strādāt ar tekstu datorā ir daudz vienkāršāk nekā izmantojot rakstāmmašīnu – tas ir acīmredzams progress. Tomēr katram “gludeklim” tagad ir pievienoti desmitiem dažādu aplikāciju, kas dažkārt mēģina pieņemt lēmumus mūsu vietā. Vai tiešām mākslīgais intelekts mums ir pats galvenais?

Mihails Savrasovs: – Neapšaubāmi, mākslīgais intelekts (MI) piesaista lielu uzmanību. Šī ir viena no galvenajām tehnoloģijām, kas var būtiski mainīt un jau tagad maina mūsu ikdienu. Mēs dažādās tautsaimniecības nozarēs redzam daudz risinājumu, kuru pamatā ir mākslīgais intelekts, un tas jau ir pašsaprotami.

Kā ir teicis uzņēmuma iRobot direktoru padomes priekšsēdētājs, galvenais izpilddirektors un līdzdibinātājs Kolins Engls, būs interesanti redzēt, kā sabiedrība tiks galā ar mākslīgo intelektu, taču tas noteikti būs šiki.

Tieši tāpēc TSI ir ieviesusi mākslīgā intelekta specializācijas gan mūsu bakalaura, gan maģistra programmā. Abas programmas ir datorzinātņu programmas ar dubulto diplomu un specializāciju mākslīgajā intelektā. Un tāpēc mūsu studentiem, kas pārstāv tehniskos novirzienus, noteikti jāapgūst arī kritiskā domāšana – prasme pārbaudīt dažādas 

hipotēzes un salīdzināt datus, iedziļināties problēmā no dažādiem skatpunktiem. Tikai izmantojot kritisko domāšanu, var radīt kaut ko inovatīvu, kādu jaunu produktu jomā, kurā, šķiet, neko jaunu vairs nevar izgudrot – proti, atrast nozarē savu nišu.

Irina Jackiva: – Tikai nevajadzētu domāt, ka kritiskā domāšana ir bezierunu kritika visam un vienmēr. Arī mākslīgais intelekts pieļauj kļūdas, lai gan ārkārtīgi reti un nesalīdzināmi retāk nekā cilvēks… Tomēr cilvēku no mašīnas atšķir… jā, jā, kritiskā domāšana.

Mūsdienās mēs mītam vētrainā neviendabīgas mediju informācijas plūsmā – pretēju viedokļu, gadījuma rakstura, dažādas izcelsmes. Faktu patiesumu izpratīs tikai tāds cilvēks, kam piemīt kritiskā domāšana. Tā vispār ir ļoti noderīga prasme.

– Ja mēs sakām, ka ir pienācis laikmets, kad tehnoloģijām jāstrādā, lai uzlabotu cilvēces dzīves kvalitāti, tad mums jāsaprot, ka šīs simbiozes līderis būs cilvēks, profesionālis, kurš var… ko?

Irina Jackiva: – Patlaban ir pienācis laiks tiem, kuri, pirmkārt, prot radīt tehnoloģijas, otrkārt, šīs tehnoloģijas ievieš dzīvē un, treškārt, tās pareizi lieto. Speciālistam ir jāsaprot, kāpēc tas viss tiek radīts, kurš no tā iegūs, un, pretēji, kā konkrēto inovāciju uztvers sabiedrība, kas kopumā ir grūtākais un interesantākais uzdevums. Mēs to mācām!

Mēs palīdzam studentiem realizēt viņu idejas, izmantojot projekta resursus – iDEAHUB inovatīvu biznesu idejas – patiesībā tas arī ir saistīts ar to, kā mēs organizējam mācības.

Mihails Savrasovs: – Mums ir tāds brīnišķīgs projekts, kas ļauj skolēniem un studentiem no dažādām izglītības iestādēm un programmām īstenot savas idejas – turklāt dažādās jomās, sākot no robotikas līdz informācijas tehnoloģijām un daudz kam citam. Te liela nozīme ir kritiskajai domāšanai jeb “dizaina domāšanai”, par ko runāja profesore Jackiva.

Studenti, kā arī vecāko klašu skolēni, piedaloties šajā projektā, rezultātā idejas attīstīšanai var saņemt finansējumu līdz 11 000 eiro, ieskaitot 200 eiro stipendiju 6 mēnešu garumā katram komandas dalībniekam, tāpat var piedalīties semināros un apmācībās, kā arī ir iespēja laimēt galveno balvu – līdz 5000 eiro!

Starp citu, izstādē “Skola 2023”, kas no 3. līdz 5. martam notiks Rīgas starptautiskajā izstāžu centrā Ķīpsala, apbalvosim šī gada iDEAHUB inovatīvo projektu uzvarētājus. Nāciet uzzināt par inovācijām, būs interesanti!

– Klausos jūs un saprotu, ka daudzpusība ir kvalitāte, bez kuras mūsdienu tehniskajiem cilvēkiem nav iespējams iztikt…

Irina Jackiva: – Atgriežoties pie jūsu pirmā jautājuma… Papildus profesionālajām prasmēm ikviena konkrētas jomas speciālista virzībai nepieciešama arī sistēmiska domāšana, spēja strādāt ar mākslīgo intelektu dažādos tā līmeņos, spēja novērtēt ekoloģisko lēmumu un inovāciju sekas, prasme radīt komandu un tajā strādāt, multidisciplinaritāte un multikulturālisms, loģikas un analītiskās domāšanas esamība, spēja izprast mūs apņemošo datu jūru un to apstrādes rezultātus…

Mihails Savrasovs: – Svarīgi ir arī ētikas un sabiedrības morāles jautājumi. Par to stāstām tehnisko profesiju studentiem, jo tas viņiem nākamajā darbā noteikti noderēs. Esmu pārliecināts, ka attiecībā uz mūsdienu augstākās izglītības kvalitāti mēs ejam pareizajā virzienā.

Irina Jackiva: – Mūsu absolventi strādā par projektu vadītājiem un datu analītiķiem lielos globālos uzņēmumos, par profesoriem un pētniekiem dažādās universitātēs un turpina sadarboties ar savu Alma Mater. 2022. gada decembrī mūsu Padomē tika aizstāvēta kārtējā doktora disertācija, kuras recenzents bija zinātņu doktors, kurš strādā “Google Corporation”. TSI doktora grāda ieguvējs, kurš pirms diviem gadiem aizstāvēja disertāciju par tēmu “Mākslīgais intelekts loģistikā”, iesniedza pēcdoktorantūras projekta pieteikumu (tie ir projekti, kas finansiāli atbalsta jauno zinātnieku pētniecību pēc doktora grāda aizstāvēšanas) Masačūsetsas Tehnoloģiju institūtā (MIT) un uzvarēja konkursā – 1 pret 73! Un šādu veiksmes stāstu TSI mūsdienu vēsturē ir daudz.

Mēs esam par pastāvīgu attīstību un karjeras virzību, tāpēc piedāvājam unikālas apmācību programmas, projektus, iespēju mūsu programmu ietvaros saņemt visā pasaulē atzītos starptautiskos “Coursera” sertifikātus”… Daudzo mūsu absolventu panākumi mums, TSI, ir liels stimuls, lai attīstītos tālāk un būt par vietu, kur top jaunie Marki Cukerbergi…

“Apaļo galdu” vadīja Ludmila VEVERE

https://lat.press.lv/post/ka-izaudzinat-nakamo-marku-cukerbergu/

contact us

raksti mums