ab72563bd7c17e32b6-55114274

Studentu veiksmes stāsts: pusgadā no idejas līdz gatavam produktam dzelzceļa nozarē

Ņikita Stepanovs, Mihails Korčevskis, Kirils Koļesņikovs, Daniels Matjuhovs ir studenti, kuri šobrīd katrs kļūst par jauniem speciālistiem dažādās nozarēs. Viņus visus vieno jauns un inovatīvs projekts dzelzceļa nozarei. Tas ir “AI RAD – Artificial Intelligence Railway Autonomous Diagnostics”, kuru puiši izstrādājuši Transporta un sakaru institūta (TSI) mentoru un ekspertu uzraudzībā “iDEAHUB” projektā, digitalizējot sarežģītus procesus dzelzceļa jomā.

Šis ir veiksmes stāsts, jo tikai sešu mēnešu laikā no prototipa ir izstrādāta gatava platforma dzelzceļa apkopes darbiniekiem dzelzceļa apkopes datu uzglabāšanai, analīzei un uzraudzībai, kuru var pielietot reālā vidē: “Straujā panākuma atslēga ir mūsu zināšanas IT jomā, kuras esam ieguvuši gan studiju procesā, gan arī praksē, strādājot IT nozarē,” par projekta attīstību stāsta Ņikita, komandas līderis un idejas autors.

Veiksmes stāsta sākums

Visus “AI RAD” komandas biedrus vieno kopēja interese par IT. Ņikita ir piektā kursa medicīnas students, kurš pēc pirmās iegūtās augstākās izglītības finanšu jomā strādājis par IT projektu vadītāju dažādos uzņēmumos, tajā skaitā arī kā jaunākais mākslīgā intelekta attīstītājs “Charite BIH”. Ņikita darbojies arī “Onair” un “Printful” uzņēmumos.

“Kopā ar draugu Mihailu, kurš šobrīd studē maģistrantūrā datorzinātņu jomā un kuram ir plaša praktiskā pieredze IT jomā, nolēmām pieteikties “iDEAHUB” projektam. Mums bija unikāla ideja, kurai bija nepieciešams finansējums attīstībai. Meklējām programmu, kura atbalsta studentu inovācijas. Atradām, ka “iDEAHUB” piedāvā grantus studentu ideju realizēšanai, kā arī ļoti nozīmīga bija vieta, kur mēs attīstām mūsu dzelzceļa digitālās platformas projektu. “iDEAHUB” ir TSI projekts, un svarīgi, ka tā ir vadošā augstākās izglītības iestāde transporta un pilsētas infrastruktūras un loģistikas jomās. Mums bija iespēja strādāt, saņemot atbalstu no pieredzējuša un zinoša TSI personāla, kā arī citiem transporta jomas speciālistiem, tāpēc nolēmām pieteikties. Uzsākot projektu, sapratām, ka būs nepieciešami papildspēki, un nolēmām meklēt komandas biedrus. No “iDEAHUB” pieteikumiem tika izraudzīts vidusskolēns Kirils, kurš brīvajā laikā piedalījies vairākos datorzinātņu projektos un kura zināšanas un prasmes projekta izstrādes laikā ļoti augstu novērtējam. Paralēli biju izvietojis sludinājumu, ka meklējam papildspēkus projekta realizēšanai. Tā mēs satikām Danielu, kurš pašlaik studē Jelgavas tehnikumā, izstrādā mājaslapas, kā arī paralēli studijām turpina sevi pilnveidot IT nozarē,” skaidro Ņikita.

No kreisās: Daniels Matjuhovs, Ņikita Stepanovs, Kirils Koļesņikovs, Mihails Korčevskis

Projekta izstrādes sākumā mums daudz kas bija jauns un nezināms. TSI eksperti, īpaši mūsu mentors – TSI Pētniecības administrācijas daļas vadītājs Vladimirs Petrovs – palīdzēja izstrādāt projekta posmus un sagādāt visus nepieciešamos materiālus darba izstrādei. Sapratām, ka šī būs laba sinerģija, iegūsim visas nepieciešamās zināšanas un atbalstu veiksmīgai projekta realizācijai. Viennozīmīgi, tieši TSI ekspertu un pētniecības daļas personāla atsaucība un atbalsts visa projekta laikā palīdzēja to izveidot veiksmīgu un apjomīgu tik īsā laika periodā,” par savu lēmumu pieteikties “iDEAHUB” programmai stāsta Ņikita.

Centralizēta dzelzceļa pārvaldība Latvijas mērogā


Jautājot, kāpēc jaunieši izvēlējās veidot platformu tieši dzelzceļa apkopes darbiniekiem dzelzceļa apkopes datu uzglabāšanai un analīzei, Ņikita skaidro: “Mūsu reģionā dzelzceļš ir tas, kas šobrīd attīstās, piemēram, “Rail Baltica” ienākšana dzelzceļa tīklā, kā arī Latvija šobrīd plāno pāriet uz Eiropas standartu – 1435 milimetru platuma dzelzceļu. Uzskatām, ka mūsu inovācija ir svarīga, lai attīstītu un integrētu jaunus, modernus veidus tās attīstībā. Šobrīd Latvijas dzelzceļš ir ar zemu digitalizācijas pakāpi. Mūsu galvenais mērķis ir to uzlabot, radot jaunu rīku, ar kuru spētu padarīt dzelzceļa apkopi daudz ērtāku, drošāku un ar pārskatāmāku infrastruktūru. Šo iemeslu dēļ esam izstrādājuši risinājumu, kas palīdz centralizēti pārvaldīt dzelzceļu.”

Vairāk lasi šeit

contact us

raksti mums