Īsti neizprotamu iemeslu dēļ informācijas un tehnoloģijas (IT) jomā dominē vīriešu dzimtes pārstāvji! Kā jūtas sievietes šajā vīrišķīgajā vidē, kāpēc IT joma meitenēm tomēr būtu tikpat piemērots karjeras virziens kā vīriešiem, kā veidojas karjera un kāpēc izvēlēties tieši šo virzienu, meklējam atbildes kopā ar Transporta un sakaru institūta (TSI) asociēto profesori, pētnieci Nadeždu Spiridovsku.
Jūs esat viena no sievietēm, kura ne tikai strādā IT jomā, bet esat profesore un viena no vadošajiem IT jomas pasniedzējiem TSI. Kā ir tā sanācis, ka tagad strādājat jomā, kur dominē vīrieši?
Es teiktu, ka daļēji manu izvēli ietekmēja liktenis – tolaik, kad iestājos 10. klasē, tika praktizēta mācību programma, kas bija izstrādāta kopā ar toreizējo Rīgas Civilās aviācijas inženieru institūtu (Rīgas Aviācijas universitāte) un piedāvāja vidusskolas laikā apgūt Aviācijas institūta pirmā kursa mācību programmu trīs studiju virzienos: elektronika, datorzinātnes un ekonomika. Tolaik datorzinātnes bija kaut kas pavisam jauns, bet varēja just, ka tas būs ļoti perspektīvs virziens. Atgādināšu, ka tolaik jauno cilvēku vidū populārākie studiju virzieni bija saistīti ar jurisprudenci, psiholoģiju un citām humanitārām zinātnēm, taču es skaidri zināju, ka saistīšu savu dzīvi ar eksaktajām zinātnēm.
Manu izvēli par labu datorzinātnēm, iespējams, ietekmēja manas mammas darbs – viņa bija skaitļošanas centra vadošā ekonomiste. Protams, tā nebija IT joma mūsdienu izpratnē, bet tomēr tie bija datori, kas veica skaitļošanas uzdevumus. Es redzēju tos milzīgos datorus, un man vienmēr mājās bija čupiņa ar perfokartēm, ko izmantoju dažādām spēlēm. Arī pirmos personālos datorus es ieraudzīju tieši mammas darbavietā. Varēju pat uzspēlēt kādu datorspēli. Līdz ar to var teikt, ka ilgi pirms profesijas izvēles es biju jau guvusi priekšstatu par datoriem.
Vai šajā programmā varēja iestāties jebkurš vidusskolēns?
Nē, bija spēcīgs konkurss. Uzsākot šo programmu, man vēl nebija pilnīgas pārliecības, ko tieši es izvēlēšos kā nākotnes karjeru, tāpēc cītīgi mācījos visus priekšmetus, tajā skaitā materiālu pretestību, tēlotājģeometriju, elektriskās ķēdes un tā tālāk. Pēc vidusskolas es iestājos Aviācijas institūta 2. kursā – līdz ar to, ka tas bija jau otrais kurss, es nevarēju startēt uz valsts budžeta vietu, tāpēc man bija tikai divas izvēles – bez maksas studēt elektroniku vai par maksu datorzinātnes. Lai gan par maksu, es tomēr izvēlējos datorzinātnes. Var teikt, ka ar to arī sākās mana karjera IT jomā.