0429b62a84a51d3d05-54452516

Kad dosimies uz darbu ar autonomo automašīnu un citas transporta eksperta atklāsmes

Kāpēc katram lielveikalam vajag loģistikas speciālistu? Kāpēc paši vēlēsimies sev ceļabiedrus autonomajā taksometrā? Kā no Rīgas var pārvaldīt biznesa lidmašīnas visā pasaulē? Šajā rakstā aplūkosim, kā viedās loģistikas risinājumi ietekmē cilvēku pārvietošanos un preču piegādi.

Mūsu konsultants par jaunākajām tendencēm loģistikas un transporta jomā ir emeritētais profesors, habilitētais inženierzinātņu doktors Igors Kabaškins. Viņš ir Transporta un sakaru institūta (TSI) profesors, doktorantūras studiju programmas direktors un viens no šīs augstskolas dibinātājiem. Latvijas Zinātņu akadēmijas korespondētājloceklis un Latvijas transporta attīstības un izglītības asociācijas prezidents, daudzu Eiropas un nacionālo projektu vadītājs transporta un loģistikas jomā. Vārdu sākot, par visiem jomas jaunumiem visvairāk zinās tieši šis cilvēks.

Kā Covid-19 pandēmija mainīja mūsu paradumus un arī loģistikas un transporta jomu?

Covid-19 pandēmija ir parādījusi, ka transporta un loģistikas nozīme turpina pieaugt. Precizēsim, ka loģistika ir preču, finanšu un informācijas plūsmu pārvaldība, un transports ir daļa no šī procesa. Izmaiņas skārušas visus līmeņus. Ikdienā mēs vislabāk redzam, ka ļoti aktīvi attīstās pārtikas un citu preču fiziskās piegādes pakalpojumi. Industrijas līmenī viens piemērs ir problēmas ar pusvadītājiem, kas aizkavē automobiļu ražošanu, kā arī citas nozares, tostarp datoru un viedo tehnoloģiju ražošanu. Pandēmija ir uzsvērusi globālo piegādes ķēžu nozīmi. Tika slēgtas valstis vai atsevišķi valstu reģioni, tika ieviestas mājsēdes, kas izraisīja izmaiņas piegādes ķēdēs, problēmas autovadītājiem, transporta sistēmām. Tas prasīja jaunus risinājumus. Turpinājās viedās loģistikas attīstība, kas apvieno transporta, informācijas vai sakaru sistēmu iespējas.

Mūsu paradumi pandēmijas laikā ir mainījušies. Bieži vien negribam nekur doties, ja visu ir daudz ātrāk un lētāk izdarīt attālināti. Tas izraisa izmaiņas transporta sistēmā. Pandēmijas sākumā lielākās problēmas bija aviācijai, jo strauji kritās pasažieru skaits. Vēlāk kļuva skaidrs, ka aviācija ir viens no epidemioloģiski drošākajiem transporta veidiem. Tur pēc definīcijas ir jaudīgas ventilācijas sistēmas, un Covid-19 izraisošajam vīrusam, kā izrādījās, nepatīk tīrs gaiss. Aviācija daļēji kompensēja savus zaudējumus, pārvadājot preces. Ierobežojumu apstākļos tas izrādījās viens no labākajiem kravu transporta veidiem. Salīdziniet ar kravas auto vai dzelzceļu, kur ir jāiziet pārbaude uz katras robežas, autovadītājam ir jāsagatavo daudz dokumentu, lai šķērsotu katru valsti, turklāt noteikumi visur ir atšķirīgi.

https://www.delfi.lv/campus/raksti/kad-dosimies-uz-darbu-ar-autonomo-automasinu-un-citas-transporta-eksperta-atklasmes?id=54452092

contact us

raksti mums