Studiju process vairs nekad nenotiks pilnībā klātienē, sacīja Transporta un sakaru institūta (TSI) rektors Juris Kanels.
Viņš norādīja, ka patlaban, raugoties uz tendencēm visā pasaulē, ir skaidri redzams, ka studiju process nekad nebūs tāds, kā iepriekš. Gan studenti, gan mācībspēki, gan augstskolu vadības pārstāvji esot pārliecināti, ka process var notikt citādi, un pilnībā atgriezties pie pirmspandēmijas risinājumiem nozīmētu spert soli atpakaļ.
Kanels skaidro, ka pirms diviem gadiem attālinātās mācības bija specifisks pakalpojums, kuru piedāvāja vien dažas augstskolas, tomēr tagad attālinātās mācības ir kļuvušas par normu.
Rektors uzskata, ka, sākoties pulcēšanās ierobežojumiem, ieguvēji bija augstākās izglītības iestādes, kuras jau pirms pandēmijas piedāvāja tālmācības studiju programmas, bet nākotnē iegūs tie, kuri pēc iespējas ātrāk sapratīs, ka augstākā izglītība vairs nekad nebūs tāda kā pirms pandēmijas, un studiju process nekad nebūs pilnībā klātienē.
Tā vietā tiks piedāvāti dažādi kombinētie risinājumi un aizvien vairāk attīstīsies dažādas attālinātu apmācību formas, tai skaitā arī tālmācība, skaidro Kanels. Pandēmija esot radījusi pienākumu meklēt jaunus risinājumus, apgūt jaunas metodes un rīkus.
Kanels uzskata, ka Covid-19 pandēmijas laikā tikai nostiprinājās daudzu augstskolu kompetence un prasme tālmācību un jaukto apmācību organizēšanā. Pasniedzēji esot izmantojuši daudzus inovatīvus risinājumus, lai novadītu attālinātas nodarbības un konsultācijas.
Rektors izceļ, ka augstākās izglītības iestāžu uzdevums būs radīt piedāvājumu, kas apmierinās gan studējošo velmi pēc klātienes komunikācijas, gan prasības pēc drošības, laika ekonomijas un ērtības.
Rektora ieskatā, lielākais izaicinājums būs tehniskajām, medicīnas un līdzīgām studiju nozarēm, kur ir sarežģīti organizēt attālinātas nodarbības, īpaši laboratorijas un praktiskos darbus.
Kanels skaidro, ka galvenais studiju procesā ir nošķirt teorētiskās un praktiskās nodarbības. Kamēr teorētisko virzienu noorganizēt ir salīdzinoši vienkāršāk, praktiskās nodarbības esot jāorganizē radoši. Kā piemēru rektors min TSI studiju virzienu aviāciju, kur praktiskās lietas nākotnes tehniķi mācās, izmantojot tehnikas simulatorus, atbilstošas datorprogrammas un citus risinājumus.
Kanels atzīst, ka studijas attālinātā formā prasa lielu motivāciju un patstāvību no studentiem. Tomēr viņš uzsver, ka vienlaikus tālmācība ir lieliska iespēja tiem, kuri dzīvo ārvalstīs, bet vēlas iegūt izglītību dzimtajā valodā, vai tiem, kuri strādā vai kuri profesionāli nodarbojas ar kādu sporta veidu.
Runājot par tālmācību tālāko attīstību, Kanels spiež, ka normatīvie regulējumi Latvijā nekavē attīstību un augstskolām esot pietiekami plaša autonomija šajā jomā. Turklāt desmit gadu laikā esot izzuduši arī sabiedrības aizspriedumi pret šo studiju formu.