robots-nao-53348301

Students Roberts Dedelis māca robotiem jokot un spēlēt futbolu

Piemīlīgs humanoīds robots NAO sasveicinās ar cilvēku. “Kā Tev iet?” – “Esmu skumjš” – “Man žēl to dzirdēt. Gribi dzirdēt joku?” – “Jā” – “Cik programmētāju vajag, lai nomainītu spuldzīti?” – “Vienu” – “Nepareizi! Nevienu. Tā ir tehniska problēma nevis programmēšanas kļūda!”. NAO sāk pats smieties, salokās un sit sev pa ceļiem ar roku. Šī ir neliela daļa no projekta, kuru izstrādāja Transporta un sakaru insitūta (TSI) 3. kursa students Roberts Dedelis. Projektā NAO parāda arī savas futbola iemaņas.

Mēs jau stāstījām par robotikas pamatiem: par to, kā būvēt un programmēt ierīces ar “Lego” un “Arduino” komplektiem. Darbs ar NAO robotiem ir nākamais līmenis robotikas apgūšanā. Tiesa, būvēt šeit vairs neko nevajag, robots ir gatavs. Galvenais izaicinājums ar NAO – “iemācīt” tam kaut ko jaunu.

Roberts Dedelis ir studiju programmas “Telekomunikāciju sistēmas un datortīkli” students, kurš piedalījās sešu mēnešu ilgā projektā (no 2020. gada novembra līdz 2021. gada maijam), kas ir daļa no valsts atbalsta studentiem Covid-19 pandēmijas laikā. Viņš bija viens no studentiem, kuri pandēmijas laikā palika bez darba. TSI iesaistījās ESF projekta “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (Nr.9.1.1.1/15/I/001), ko realizē Nodarbinātības valsts aģentūra (NVA), pasākumā “Darbam nepieciešamo iemaņu attīstība”. Pasākumā augstākās izglītības iestādēm ir atļauts nodarbināt savus studentus īslaicīgos projektos (no diviem līdz sešiem mēnešiem), ja tie sniedz ieguldījumu augstskolai un ir saistīti ar nodarbinātā studiju jomu. Augstskola iegūst papildspēkus savu tiešo funkciju izpildei, savukārt students – finansiālu atbalstu un jaunu pieredzi.

Pusgada laikā Roberts iepazina NAO no nulles un līdz pat lietotnes radīšanai: “Sākumā es pētīju pamatinformāciju par NAO un veidoju par to prezentāciju un metodiskos norādījumus: kā robotu ieslēgt, kādas tam ir funkcijas, cik ir sensoru utt. Tad no teorijas pārgājam pie prakses, sāku programmēt vienkāršas komandas, lai NAO varētu pateikt dažus vārdus, kustēties, staigāt, pagriezties. Nākamais līmenis ir sarežģītāku algoritmu veidošana, kuros ietilpst ne tikai komandu izpildīšana, bet komunikācija ar cilvēku. Iemācīt NAO uzturēt dialogu ir grūtāk, nekā vienkārši likt viņam kaut ko pateikt.

Lasi vairāk ŠEIT

contact us